Antiinflammatorisk tallerkenfordeling

Her får du tips til hvordan du kan optimere din kost, så du får tilført flest mulige gode næringsstoffer i en god balance.

Her er nogle grundlæggende tips:
  1. spis i regnbuens farver, så du får så mange forskellige vitaminer, mineraler og plantestoffer som muligt
  2. spis fiberrigt – fibre er næring til din tarmflora, så den kan hjælpe dig med en lang række ting, der gavner din sundhed
  3. spis økologisk så vidt muligt
  4. husk at drikke vand
  5. spar på sukkeret
  6. og så tilbage til tallerkenfordelingen – lad halvdelen af din tallerken være grøntsager og frugt, og del resten af tallerkenen op i 3, som fordeler sig på protein, det gode fedt og fornuftig “stivelse”.

Du kan læse forslag på, hvad der kan være i hver del af tallerkenen nedenfor, og billedet kan forstørres, hvis du klikker på det.

Udover denne generelle model er det vigtigt at huske på, at der kan være specifikke problemstillinger, som skal adresseres alt efter hvad du måtte døje med. Det kan være, at der er nogle konkrete næringsstoffer, som skal fylde lidt mere på tallerkenen eller måske noget, der skal udelukkes i en periode. Det kan undersøges ved en gennemgang af bl.a. dine symptomer.

 

 

JA TAK!

Jeg vil gerne have et kvarters  gratis og uforpligtende samtale hvor vi sammen finder ud af, om ernæringsterapi kan skabe positiv forandring for mig.